Adakah TMJ Doktor Gigi Rawatan Lebih Baik Daripada Chiropractic Untuk Sakit Kepala Atau Sakit leher?

Adakah TMJ Doktor Gigi Rawatan Lebih Baik Daripada Chiropractic Untuk Sakit Kepala Atau Sakit leher?

Walaupun banyak kes sakit kepala atau leher sakit boleh dirawat dengan berkesan oleh penjagaan kiropraktik, jika gangguan TMJ adalah punca sakit anda juga perlu melawat doktor gigi TMJ.

Ilmu kiropraktik telah wujud selama lebih seratus tahun. Walaupun ia menjadi permulaan yang berbatu, ia kini menikmati kedudukan barisan hadapan dalam komuniti perubatan sebagai kaedah yang berdaya maju dan sangat berjaya untuk perubatan alternatif.

Walau bagaimanapun, ia berkesan dalam melegakan ketidakselesaan TMJ dan sakit? Walaupun falsafah asas kiropraktik adalah untuk menyusun semula dan menyesuaikan tulang belakang dan sendi utama, ia agak sukar untuk menyelaraskan semula rahang secara langsung dengan penjagaan kiropraktik. Penjajaran rahang boleh membantu walaupun dengan pelarasan tulang belakang. Beberapa kaedah lain mungkin cuba untuk melegakan kesakitan TMJ oleh chiropractor, dan ini termasuk haba, urut dan arus lembut elektrik yang merangsang otot di sekitarnya. Sesetengah pesakit juga mendakwa mereka melakukan pemindahan pengalaman selepas beberapa lawatan.

Walau bagaimanapun, jika anda telah didiagnosis dengan gangguan TMJ, atau jika anda percaya bahawa anda mungkin mempunyai sindrom TMJ (masalah yang berkaitan dengan cara rahang dan otot sekitar bekerja bersama-sama), taruhan terbaik adalah bergantung kepada doktor gigi TMJ atau lisan pakar bedah yang berpengalaman dalam bidang ini rawatan.

Ia adalah satu perkara untuk membuat diagnosis, tetapi ia adalah agak satu lagi perkara untuk memahami apa yang menyebabkan masalah ini. Gangguan TMJ bukan sahaja berlaku dengan sendiri melainkan jika orang itu telah dilahirkan dengan sejenis keabnormalan di kawasan itu. Biasanya masalah ini hasil dari masa ke masa kerana gigi beberapa tergelincir daripada penjajaran dan gigitan dimatikan. Hal ini boleh menyebabkan kesakitan yang teruk dan gejala-gejala lain termasuk sakit kepala yang teruk dan juga sakit leher dan sakit belakang.

Sebab-sebab lain mungkin lebih teruk seperti kemalangan, jatuh, atau satu tamparan keras di bahagian muka. Semalam pengisaran gigi boleh menyebabkan otot muka untuk mempunyai kekejangan pada siang hari. Sindrom TMJ dan syarat lain yang boleh disebabkan oleh beberapa penyakit kronik yang kesan semua otot.

Tanpa mengetahui punca sebenar gangguan TMJ, ia adalah sukar untuk menetapkan modaliti rawatan. Seorang profesional pergigian adalah sumber terbaik keputusan untuk jenis diagnosis serta mendapatkan pelan yang berkesan untuk rawatan.

Jika doktor gigi biasa anda tidak berlaku untuk menjadi seorang pakar di kawasan itu, dan tidak semua, tanya sama ada dia tahu daripada rakan sekerja beliau boleh mencadangkan kepada anda. Rujukan sentiasa cara terbaik untuk mencari bantuan perubatan yang anda perlukan.

Ia mungkin memerlukan beberapa minggu untuk melegakan kesakitan walaupun selepas diagnosis yang tepat dibuat. Terdapat pelbagai ubat-ubatan yang boleh memberikan kelegaan sementara gejala sakit, tetapi tidak setiap pesakit bertindak balas kepada setiap ubat dengan cara yang sama. Selain ubat tahan sakit yang serius, terdapat steroid dan bukan steroid, perehat otot dan pil anti-radang.

Sudah tentu, seperti mana-mana jenis ubat, ada kesan sampingan kepada sedar. Sebagai contoh, penenang otot mungkin membantu mengurangkan rasa sakit untuk sementara waktu, tetapi ramai menyebabkan mengantuk - bukan idea yang baik untuk mengambil jika anda sedang memandu dan sukar untuk diterima jika anda bekerja. Steroid mempunyai satu lagi set kesan sampingan yang ramai pesakit mencari apa-apa yang tidak menyenangkan seperti kembung dan ruam.

Rawatan yang terbaik doktor gigi TMJ menyediakan adalah adat yang dibuat ortotik yang merupakan seorang pengawal mulut yang perlahan-lahan menjajarkan semula rahang dan menggigit. Kelegaan daripada berbagai jenis kesakitan seperti sakit kepala atau sakit leher dibetulkan oleh ini sebagai tambahan kepada punca kepada masalah ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar