Pemulihan semula jadi dan Rawatan Bagi sakit perut dan cirit-birit

Pemulihan semula jadi dan Rawatan Bagi sakit perut dan cirit-birit

Masalah sakit perut dan cirit-birit adalah perkara biasa di semua peringkat umur. Pelbagai faktor yang ada yang menimbulkan masalah sakit perut dan cirit-birit seperti keracunan makanan, termasuk tekanan, masalah dengan penghadaman dan makanan alahan.

Biasanya ramai orang mengalami masalah ini sama ada masalah ini adalah sementara atau kekal. Orang sering mengalami pedih hulu hati, cirit-birit, gas, mual dan sembelit juga. punca utama di sebalik masalah ini mungkin pengambilan makanan yang tidak betul, makanan berminyak dan berlemak, makanan ringan, kerana ubat-ubatan tertentu, hidup sekutu yang tidak bersih, lebih makan, tidak makan dalam masa yang tetap, keracunan makanan, disebabkan oleh mengandung, ulser kerana beberapa makanan serat tinggi seperti kacang, buah-buahan dan sayur-sayuran dan lain-lain

Beberapa gejala utama sakit perut dan cirit-birit adalah sakit angin, membakar hati, sakit kepala dan lemah, hilang selera makan, keletihan, muntah-muntah dan kekejangan perut.

Beberapa ubat semula jadi adalah -

1. Peppermint mempunyai kualiti untuk menenangkan perut. Jadi lebih suka minum teh.

2. Hadkan pengambilan minuman dan makanan yang boleh menyebabkan sakit perut atau gas - pengambilan seperti susu, kopi, coklat, kubis bunga, makanan goreng dan kacang panggang dan bawang juga.

3. Ambil setengah gelas air dan tambah setengah sudu teh baking soda dan kacau dengan betul. Minum campuran ini untuk menyingkirkan dari gemuruh asid pencernaan dan juga hati terbakar. Ulang untuk minum campuran ini jika diperlukan selepas dua jam dan minum campuran ini dengan cepat. Orang yang dewasa tetapi di bawah 60 boleh mengulangi proses ini minum campuran ini sehingga 7 kali dalam tempoh 24 jam.

4. pisang mempunyai kualiti untuk melegakan perut kecewa. Ia juga mempunyai kualiti untuk mengatasi asid yang menyebabkan perut kecewa. Oleh itu, tabiat makan pisang setiap hari. Ia juga mudah dicerna dan juga memudahkan dalam kes cirit-birit.

5. Halia juga mempunyai kualiti untuk merawat masalah ini. Anda boleh minum teh halia kuat atau anda boleh mengunyah sekeping halia pala untuk mendapatkan bantuan daripada loya. Di China lebih 2000 tahun orang menggunakan halia sebagai rawatan semula jadi untuk sakit perut.

6. Elakkan tekanan dan berehat. Pergi untuk mandi panas, mendengar muzik yang menenangkan dan menenangkan dan tetap sibuk dengan sebuah buku yang baik. Dengan cara ini anda akan mendapat menghilangkan tekanan dan ini akan membantu anda dalam merawat sakit perut dan cirit-birit.

7. Pastikan diri anda terhidrat dan membuat kebiasaan dengan banyak pengambilan air serta item cecair.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar